رییس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خلخال گفت: مدرسه قدیمی سمیه این شهر به عنوان بنای ماندگار منطقه معرفی و نگهداری می‌شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا محمدرضا شایقی روز یکشنبه در جلسه ثبت بناهای تاریخی خلخال افزود: این مدرسه دومین مدرسه احداث شده در شهر خلخال پس از مدرسه ۱۱۲ ساله ناصری است که هم‌اکنون به عنوان دبیرستان دخترانه سمیه در اختیار دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه قرار دارد.

او اظهارکرد: ساختمان مدرسه در سال ۱۳۲۷ بنا شده و برغم گذشت ۷۱ سال از عمر ساختمان سازه قوی و مناسب آن مانع از تخریب جزیی در سازه و بنا شده و با معرفی این مدرسه به عنوان بنای ماندگار از هرگونه تغییرات فیزیکی و یا تغییر در ساختار سازه جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به وجود آزمایشگاه قدیمی و تجهیزات مناسب گفت: این آزمایشگاه نیز در آینده تبدیل به موزه شده و در اختیار مردم و گردشگران منطقه قرار می‌گیرد.

وی افزود :ساختمان این مدرسه دارای دیوارهای با عرض یک متر بوده و مصالح ساختمانی بکار گرفته شده برای ساخت مانع از نفوذ رطوبت در داخل سازه و در نتیجه ماندگاری مطلوب بنا در مقابل شرایط جوی شده است.

به گفته او ، ۱۸۶ دانش‌آموز دختر خلخال در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی در این مدرسه مشغول تحصیل هستند و علاوه بر ساختمان آموزشی، سالن نمایش و آمفی‌تئاتر نیز دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال همچنین از اقدام برای ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی ،فرهنگی ،مذهبی و باستانی در مناطق مختلف این شهرستان خبر داد.

شایقی اظهارداشت: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده این شهرستان نیز در حال انجام است.

وی با بیان این‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز شهر از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، افزود: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی شهر بوده و از آثار شاخص تاریخی این منطقه محسوب می‌شود.

شایقی به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بنای تاریخی رختشورخانه روستای هدف گردشگری خوجین اشاره کرد و گفت: آیین عزاداری قارقارا مختص ایام محرم ، مراسم خدرنبی و بولاغ باشی ویژه سال نو نیز به عنوان سه میراث میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت در لیست آثار ملی و مذهبی شهرستان در دست مطالعه است.

 

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: