طرح آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار با هدف مدیریت مصرف آب کشاورزی در سطح ۴۵۰ هکتار از اراضی زارعی شهرستان خلخال اجرا می‌شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: مجریان و متقاضیان طرح‌های آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار خلخال از حمایت‌های مالی دولتی بهره‌مند شده و به تناسب اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی کمک مالی بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود.

محمد شادخاطر افزود: اجرای طرح‌های آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار در زمین‌های کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب کشاورزی ، بهینه‌سازی مصرف آب و ترویج فرهنگ استفاده از روش‌های آبیاری نوین در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته طرح آبیاری تحت فشار در سطح ۱۳۹ هکتار از اراضی خرد کشاورزی این شهرستان اجرا شده و در ۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیز در حال اجرا  است.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب کشاورزی در شرایط ادامه خشکسالی به سه شکل جمع‌آوری و هدایت آب بر سر مزارع و با توزیع لوله بین کشاورزان و باغداران انجام می‌شود که امسال در این راستا ۶ هزار و ۴۰۰ متر لوله با استفاده از نظر کارشناسان توزیع شد.

مدیرجهاد کشاورزی خلخال گفت: پروژه اجرای پایاب سد بفراجرد خلخال با ظرفیت آبیاری ۲۱۸ هکتار اراضی کشاورزی در مرحله پایانی است و طرح آبیاری کم‌فشار روستای نوده هم با ۳۵ هکتار پایاب در سال جاری راه‌اندازی شد.

شادخاطر افزود: اجرای طرح آبیاری کم‌فشار هشت روستای دیگر نیز طراحی شده و در صورت دریافت سهم آورده مردمی به زودی این طرح  اجرا خواهد شد.

او همچنین اظهارکرد: در مجموع سامانه‌های نوین آبیاری خلخال با تعداد ۵۱ پرونده طراحی شده  که در این راستا به مجریان طرح‌های  آبیاری قطره‌ای ۴۰۰ میلیون ریال ، بارانی ۳۰۰ میلیون ریال و طرح‌های آبیاری کم‌فشار ۱۵۰ میلیون ریال  کمک بلاعوض در قالب اسناد خزانه اوراق پرداخت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال ادامه داد: توسعه در بخش کشاورزی خلخال نیازمند استفاده از روش‌های آبیاری نوین و مکانیزه شدن کشت و برداشت در بخش کشاورزی منطقه بویژه اراضی مستعد واقع در حاشیه رودخانه پرآب و بزرگ قزل‌اوزن است.

وی افزود: سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب از طریق منابع آبی خلخال تولید و بیشترین سطح آب تولیدی بدون استفاده از دسترس منطقه خارج و وارد رودخانه قزل‌اوزن  شده و از طریق این رودخانه به سمت دریای خزر روانه می‌شود.

شادخاطر گفت: بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی واقع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن خلخال قابلیت کشت و زرع دارد که استفاده از این اراضی مستعد مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: برای استفاده بهینه از اراضی کشاورزی حاشیه قزل‌اوزن در خلخال اقدام لازم برای اجرای طرح آبیای کم‌فشار در سطح ۳۵ هکتار از ۱۵۰ هکتار اراضی کشاورزی در اختیار یکی از کشاورزان منطقه در روستای منامن بخش خورش‌رستم  انجام گرفته است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b066f

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: