علیرغم بارش‎‎‎‎‎‎‎‎های زیاد باران و برف در خلخال همواره در تابستان با کمبود آب مخصوصا آب کشاورزی مواجه هستیم و این مسئله آسیب زیادی به کشاورزی منطقه وارد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند و امنیت شغلی کشاورزان را نابود می کند چون امکان ذخیره آب نداریم و آب از جلوی چشممان هدر می رود و ما با حسرت نظاره گر هستیم.

خلخالیم، یوسف یعقوبی / علیرغم بارش‎‎‎‎‎‎‎‎های زیاد باران و برف در خلخال همواره در تابستان با کمبود آب مخصوصا آب کشاورزی مواجه هستیم و این مسئله آسیب زیادی به کشاورزی منطقه وارد می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند و امنیت شغلی کشاورزان را نابود می کند چون امکان ذخیره آب نداریم و آب از جلوی چشممان هدر می رود و ما با حسرت نظاره گر هستیم.

این موضوع باعث شده است حتی علوفه مصرف دام‎‎‎‎‎ها نیز از سایر شهرها خریداری ‎‎‎‎‎‎‎‎شود و هزینه سنگینی را به کشاورزان و دامداران تحمیل کند.

خلخال منطقه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ای است که هر سال در زمستان و بهار به اندازه کافی بارش دریافت می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎کند ولی این بارش‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها عمدتا به صورت آب‎‎‎‎‎‎‎های سطحی سیلاب و رواناب از دسترس منطقه خارج می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود که مهار بخشی از این روان‌آبها می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند کمک شایانی به کشاورزی منطقه نماید.

امروزه شرایط به گونه ای است که تکنولوژی های روز به کمک انواع کسب و کارها آمده و مقوله کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست. از گذشته راه حل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎هایی مثل طرح‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آبخیزداری، استخرهای معیشتی و استخرهای ذخیره عنوان میشد ولی در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز استخرهای ذخیره آب با قیمت های مناسب و به سهولت امکان پیاده سازی توسط کشاورزان را دارد.

استخر معیشتی و طرح‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آبخیزداری در مقیاس بزرگ که بر عهده دولت است ولی خود کشاورزان می‎‎‎‎‎‎‎توانند با احداث استخرهای ذخیره که با بستر ژئوممبران انجام می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گیرد اقدام به ذخیره آب نمایند.

هزینه‎‎‎‎‎ای که صرف این امر می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود معمولا در یک تابستان از زمین کشاورزی برداشت می‎‎‎‎‎‎‎شود و استخرهای ذخیره در ابعاد دلخواه می‎‎‎‎‎‎‎‎‎تواند احداث شود از ۱۰۰ متر مکعب تا هزار و صد هزار متر مکعب و حتی بیشتردر این زمینه جهاد کشاورزی خلخال نیز می‎‎‎‎‎‎‎‎تواند با رای زنی و جذب و تخصیص اعتبار در قالب تسهیلات کم بهره و سایر حمایت‎‎‎‎‎‎‎ها برای توسعه و افزایش استخرهای ذخیره برای خود کشاورزان پیشقدم شود.

احداث استخرهای ذخیره حتی در کوتاه مدت تاثیر خود را نشان خواهد داد و کشاورزی منطقه را با جهش مواجه خواهد کرد که خود در مراحل بعدی ایجاد اشتغال و رونق شهرستان را در بر دارد.

پیشنهاد می شود در حال حاضر که دولت امکان و بودجه کافی جهت اجرای طرح های ذخیره آب را ندارد حداقل از طرح های ذخیره آب توسط خود کشاورزان حمایت کرده و با تسهیل در امر اعطای مجوزهای لازم آنها را یاری کند.

لازم به توضیح است بر اساس آنچه در تصویر می بینید یک نمونه موفق از این اقدام کشاورزان منجر به درج این یادداشت گردید.

 

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c3b0b

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: