خلخالیم‎؛ امیررضا بیرامی / رفته رفته به کنکور 99 نزدیک می شویم و به پله ی نهایی جهت ورود به رشته و دانشگاه دلخواهمان میرسیم. اما امسال بخاطر اپیدمی گسترده ویروس کرونا شرایط مطالعاتی کنکوری‌ها تغییراتی یافته است. 3 الی 4 ماه تا زمان احتمالی برگزاری کنکور سراسری باقی مانده و این مدت  کاملا متفاوت از  مدت مشابه سالهای قبل است.

زمان بعد عید تا کنکور مهم ترین و حساس ترین دوران مطالعاتی و به تعبیری بهترین زمان شما برای رفع کم کاری ها می باشد ولی با توجه به حجم بالای مطالب برای آزمون سراسری و استرس بالای ناشی از کنکور، کوچکترین تغییر در زمان بندی کنکور می تواند فرد را دچار آشفتگی و سردرگمی کند پس همین مدت افزوده شده میتواند تهدیدها و حتی یک سری فرصتها را برای داوطلبان کنکور ایجاد کند. در گام آخر کسی برنده است که از همین روزهای باقی مانده کمال استفاده را برده و مدت تعویق کنکور را به یک سکوی پرش جهت پیشرفت هرچه بهتر تبدیل کند.

در این شرایط بحرانی با آینده ی پیش بینی نشده مشکلات و دغدغه هایی برا ی کتکوری ها پیش آمده که به چندی از آنها بصورت خیلی کلی اشاره میکنم و وارد جزئیات نمی شوم. همیشه بخاطر داشته باشید افرادی که در کنکور به رتبه های یک رقمی و دورقمی دست یافته اند، راههای  عجیب و غریب  را طی نکرده اند بلکه مسیر یکسان و در دسترس برای همه را به بهترین نحو و با توجه به ریزترین جزئیات پیموده اند و به جوانب توجه داشته اند.

- با توجه به پروسه‌ی طولانی و زمان بر اعلام نتایج کنکور و زمان شروع سالتحصیلی آینده، تعویق بیش از 1 ماه آزمون سراسری بعید به نظر میرسد. پس سعی کنید برنامه ریزی تان را نهایتا برای آخر تیرماه انجام دهید و در صورتی که مدت تعویق افزایش یافت، در همان زمان برنامه ی خود را با زمان جدید تطبیق دهید.

- سی روز تعویق کنکور به شما بیش از 300 ساعت مفید  برای مطالعه هدیه داده است. این فوق العادست برای کسی که ارزش زمان را بداند. در کل در 4 ماه باقی مانده  می‌توانید تا حد زیادی پیشرفت یا پسرفت کنید. با میانگین روزی 12 ساعت  شما حدود 1500 ساعت مطالعه خواهید داشت. اگر به سابقه‌ی داوطلبان سالهای قبل نگاه کنید می‌بینید که در حالت کلی 3 وضعیت برای داوطلبان بعد عید پیش آمده است. پیشرفت، پس رفت، عدم تغییر چشمگیر در وضعیت... هر کدام از این 3 حالت ممکن است برای شما رخ بدهد اما این به تلاش و مدیریت صحیح زمان و برنامه باقی مانده و از همه مهم تر وضعیت روحی شما بستگی دارد. خستگی، تعلل، ناامیدی و استرس بزرگترین آفات این دوران است که شما را از نتیجه مدنظرتان دور خواهد کرد. هیچ کس مستثنی از این خطرات نیست پس حواس جمع باشید.

- اصولی و درست جمع بندی کنید.زمان بندی شما متفاوت از داوطلبان سال های قبل است پس زودتر از موعد جمع بندی پایانی و جامع را شروع نکنید که در روزهای پایانی دچار بیکاری و فراموشی مطالب شوید. روش‌های بسیاری برای جمع بندی وجود دارد، حتما از تجربیات رتبه برترهای سالهای قبل در این زمینه استفاده کنید.

- دوران باقی مانده بهترین وقت برای جبران کم کاری‌ها و جمع بندی است. کل مطالب 3 پایه را باید در همین مدت به بهترین نحو جمع بندی کنید و به تثبیت دانسته‌ها و رفع نواقص بپردازید، یادتان نرود که با توجه به وضعیت خود در هر درس و در هر سرفصل زمان مناسب را به آن اختصاص دهید و نه زمان یکسان برای همه ی مطالب.

- مراقب برنامه های راهبردی آزمون های آزمایشی باشید، پیشروی آزمون‌های آزمایشی، طبق زمان قبلی کنکور تدوین شده و تغییر هم نکرده است، درست است که شرکت در آزمون‌های آزمایشی جامع شبیه سازی کنکور، کمک شایانی به شما خواهد کرد اما آزمون اصلی و سرنوشت ساز شما، کنکور است. پس کنکور را فدای آزمونهای آزمایشی نکنید و سعی کنید که برنامه‌تان هر دو را بصورت مناسب پوشش دهد.

 - شما کل پایه دهم و یازدهم و حدود 70 درصد از مطالب پایه دوازدهم را قبل از تعطیلات ناشی از کرونا خوانده اید. پس در اصل شما 90 درصد از مطالب کنکور را قبلا مطالعه کردید، بنابراین بیش از حد نگران آن 10 درصد نباشید اما نسبت به آن بیخیال هم نشوید. سعی کنید قبل از بازگشایی مدارس تمرکز اصلی تان را بر روی مطالب تدریس شده بگذارید و آنها را تا حد بالایی تثبیت کنید و زمانی را نیز به خواندن 30 درصد باقی مانده از پایه دوازدهم اختصاص دهید و سعی کنید بدون معلم تا حدی کلیات مطالب را دریابید. در اغلب ماده‌های درسی پایه دوازدهم مطالب باقی مانده از درجه سختی بالایی برخوردار نیستند و با کمی تمرکز می‌توان تا حد زیادی آنها را فراگرفت. این کار باعث می‌شود که در کلاس راحتتر مطالب را بفهمید چون کلاس‌های درس بعد از بازگشایی مدارس فشرده خواهد بود.

- اکنون وقتی است که که ارزش هدفتان برای خودتان و آینده تان مشخص می شود. اگر واقعا کنکور برایتان مهم است، تمام تلاشتان را بکنید و فقط روی درس متمرکز شوید و روزانه حداقل 10 ساعت مطالعه‌ی مفید با بازدهی بالا داشته باشید و  از تمام مسائل حاشیه‌ای فاصله بگیرید. بعد از 120 روز وقت کافی برای کارهای دیگر دارید.

- دروس عمومی اغلب زودبازده هستند، حتما توجه کافی را به این دروس داشته باشید. تاکید می‌کنم که حتما سوالات کنکورهای سال های قبل رشته‌های مختلف را بررسی کنید و به مطالبی که طراح به آن علاقه دارد، بیشتر توجه کنید. درصد قابل توجهی از سوالات عمومی مشابه سال‌های قبل هستند.

- زیرکانه رفتار کنید، با توجه به رشته های دانشگاهی مورد علاقه تان و ضرایب آن زیر گروه، به دروسی که از ضریب و اهمیت بیشتری برخوردارند زیاد توجه کنید و در هنگام مرور زمان بیشتری را به آن دروس اختصاص دهید.

- چند سرفصل را فدای یک سرفصل نکنید. گاه پیش می‌آید که دانش آموزان در یک سرفصل خاص، مشکل خیلی جدی دارند و زمان زیادی را به آن فصل اختصاص می‌دهند و فرصت مرور فصل‌های دیگر را فدای آن می‌کنند و در نزدیکی‌های کنکور، می‌بینند که در فصول دیگر دچار فراموشی شدند. توجه داشته باشید که لزومی ندارد بر تمامی سرفصل‌‌ها بصورت کامل تسلط داشته باشید.

- برنامه 120 روزتان را بصورت کلی روی کاغذ یادداشت کنید و خود را ملزم به انجام آن کنید و تا برنامه‌ی یک روز را به اتمام نرسانده‌اید مطالعه را رها نکنید.

- هیچ ماده‌ی درسی را بطور کامل حدف نکنید، همه‌ی شما می‌توانید حداقل به چند سئوال آسان در هر درس پاسخ دهید، پس مباحث آسان هر ماده‌ی درسی را بیابید تا یک درصد حداقلی را در همه‌ی دروس تضمین کنید.

- برای بعد از امتحان نهایی فقط مرور را نگه دارید. زیرا بعد از اتمام امتحانات نهایی، شما نهایتا 2 هفته تا کنکور فرصت دارید، وقت چندانی برای رفع اشکال و یا خواندن مطالبی که بر آنها مسلط نیستید را ندارید. پس سعی کنید قبل امتحانات نهایی بخش اعظمی از رفع اشکال را انجام دهید و بعد امتحانات فقط تمرین و بازیابی انجام دهید.

- در زمان 20 روزه‌‌ی امتحانات نهایی سعی کنید بهترین استفاده را از آن برده و آن را یک توفیق اجباری به حساب بیاورید که شما را مجبور به مطالعه ی مجدد پایه دوازدهم کرده است. 40 تا 50 درصد سوالات از پایه دوازدهم طرح می‌شود پس سعی کنید در زمان امتحانات مطالب را بصورت تستی-تشریحی بخوانید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

- کتاب درسی را به هیچ وجه کنار نگذارید، بهترین منبع مرور بسیاری از دروس، متن کتاب درسی است.

- تعداد بالایی تست در زمان‌های محدود و مشخص تمرین کنید و سعی کنید حدالامکان در این دوران در خانه تست محور و آزمون محور جلو بروید و پاسخ تشریحی را به خوبی بررسی کنید.

- در کنکور شما در مدت حدود 4 ساعت به بیش از 250 سوال پاسخ خواهید داد و این نیاز دارد که از مسئله زمان آزمون غافل نشوید. پس سعی کنید شرایط را برای خودتان شبیه سازی کنید تا سر جلسه‌ی کنکور وضعیت برایتان عادی جلوه کند.

مسائل و مشکلات و دغدغه های یک داوطلب کنکور به مراتب بیشتر از چند مورد مذکور است و صحبت راجع به همه‌‌ی آنها در این مقال نمی گنجد. اما برای همه‌ی آنها راه حلی وجود دارد پس سعی کنید زودتر برای همه‌ی آنها پاسخ مناسب بیابید و در این راه از صاحب نظران کمک بگیرید.

زمان را از دست ندهید که تک تک دقایق این 4 ماه از طلا هم برایتان گرانبهاتر است.


با آرزوی سلامتی و موفقیت حداکثری برای شما

امیررضا بیرامی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و رتبه‌ی 43 کنکور تجربی 1398 از خلخال

 

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: