خلخالیم؛ مهرانگیز نادری خوجین/ متاسفانه در سالیان آینده دیگر نشانی از شقایق‌های زیبا در طبیعت نخواهیم دید و فقط باید به دیدن آنها در عکسها بسنده کنیم چون دیگر گلی باقی نگذاشتیم که بذر افشانی کند تا بهار‌‌های دیگر دامنه‌های سر سبز اسالم به خلخال، دامنه های دماوند، دشت لاله‌های واژگون و ... را با سرخی خود آذین دهد.

تا شقایق هست...
شقایق گیاهی علفی یکساله از خانواده Papaveraceae است که از طریق بذر تکثیر می‌یابد دارای ساقه‌های راست یا نیمه راست، کرکی و دارای شیرابه بی رنگ، برگها لوبه دار، متناوب و دارای برگهای دمبرگدار و بدون دمبرگ است. گلها منفرد و دارای چهار دمبرگ، گلبرگها دارای خال سیاهرنگ در قاعده است. این گل بسیار زیبا به صورت خودرو در بعضی از مناطق کوهستانی و در دامنه کوه ها در اواسط خرداد تا تیر ماه به گل نشسته و همگان را مسحور زیبایی خود می‌کند.



تصویر 1: گلهای شقایق در دامنه‌های جاده اسالم به خلخال
اما دریغا که ما با کندن این گلها می‌خواهیم تا زیبایی را در دستان خود بگیریم غافل از اینکه به زندگی چند روزه آنها پایان می‌دهیم و چنین است که بیرحمانه خرمنی از شقایق‌ها را تاراج می کنیم. ساعتی نمیگذرد که گلها پژمرده می شوند و چون دیگر زیبایی ندارند آنها را رها در کنار جاده ها، روی زمین و زیر پا لگدمال می کنیم. با همزمان شدن تعطیلات خرداد و به گل نشستن این گیاه، مسافران متعددی که به جاده اسالم به خلخال سفر می کنند در چیدن این گلها با یکدیگر رقابت کرده و دسته دسته این گلها را چیده و با تزئین ماشینهای خود با این گلها، نابود کردن این زیبایی را به رخ همگان می کشند و با این کار بخشی از زیباییهای طبیعی یکی از مناطق زیبای کشورمان را که بی شک یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران در این فصل به شمار میرود را با فاجعه زیست محیطی مواجه می کنند.




تصویر 2: خودروهایی که با گلهای شقایق تزیین شده¬اند (عکس از اینترنت گرفته شده است)



تصویر 3: خودروهایی که با گلهای شقایق تزیین شده¬اند (عکس از اینترنت گرفته شده است)



تصویر 4: خودروهایی که با گلهای شقایق تزیین شده¬اند (عکس از اینترنت گرفته شده است)


سالهاست که از این جاده می گذرم و سالهاست که می بینم حجم وسیعی از این دشت شقایق هر سال کمتر وکمتر شده و جای خود را به سایر گونه های گیاهی فرصت طلب مثل گل خار مریم داده است (تصویر 5). اگر در فصل خرداد گذرتان به این جاده افتاد حتماً گلهای شقایق را در دستان بازدیدکنندگان این دشت زیبا و روی ماشین های آنها خواهید دید و شاید دیدن این صحنه های نازیبا دلتان را به درد بیاورد واقعیت تلخی که که با آن روبرو هستیم...

تصویر 5: جایگزینی شقایق ها با گونه های فرصت طلبی مثل گل خار مریم
متاسفانه این تصاویر نازیبا مخصوص جاده اسالم به خلخال نیست و هر جایی که گونه زیبایی از گلهای وحشی وجود دارد با صحنه هایی مشابه مواجه می شوید. تصویر 6 و 7 مربوط به دشت لاله های واژگون استان کهگیلویه و بویر احمد است.

تصویر 6: لاله های واژگون، واژگون شده بر روی خاک، دشت لاله های واژگون در استان کهگیلویه و بویر احمد



تصویر 7: لاله های واژگون، واژگون شده بر روی خاک، دشت لاله های واژگون در استان کهگیلویه و بویر احمد
این تصاویر گوشه ای از بیرحمی های ما انسانها را نشان می¬دهد که نه تنها به این گلها، بلکه به خودمان و نسل آینده هم رحم نمی کنیم. غافل از اینکه در سالیان آینده دیگر نشانی از این گلهای زیبا در طبیعت نمی بینیم و فقط باید به دیدن آنها در عکسها بسنده کنیم چون دیگر گلی باقی نگذاشتیم که بذر افشانی کند تا بهار های دیگر دامنه های سر سبز اسالم به خلخال، دامنه های دماوند، دشت لاله های واژگون و ... را با سرخی خود آذین دهد.
به امید آنکه که هر فرد یک محیط بان برای طبیعت باشد. به زیبایی طبیعت احترام بگذاریم،کنار شقایقها عکس یادگاری بگیریم اما سرخی و زیبایی نابشان را از طبیعت نگیریم.

نوشته شده توسط : مهرانگیز نادری خوجین

لینک کوتاه : khalkhalim.com/f4bfa

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

خانم نادری عزیز نابود کننده بزرگ طبیعت ویلاسازی و چرای بیش از اندازه دامها در طبیعت می باشد و هرگز با چیدن چند گل نسل یک گیاه از بین نمیرود چه بسا همین رفتن بین این گلها باعث گرده افشانی و بارور شدن انها خواهد شد و همچنین یکی دو هفته بعد تمام این گلها توسط کسانی که این کوهها را بدون هیچگونه سندی تصاحب کرده اند درو خواهد شد و باقیمانده نیز توسط گوسفندان(مالکان این دامها اکثرا سرمایه دار هستند)...

خانم نادری عزیز نابود کننده بزرگ طبیعت ویلاسازی و چرای بیش از اندازه دامها در طبیعت می باشد و هرگز با چیدن چند گل نسل یک گیاه از بین نمیرود چه بسا همین رفتن بین این گلها باعث گرده افشانی و بارور شدن انها خواهد شد و همچنین یکی دو هفته بعد تمام این گلها توسط کسانی که این کوهها را بدون هیچگونه سندی تصاحب کرده اند درو خواهد شد و باقیمانده نیز توسط گوسفندان(مالکان این دامها اکثرا سرمایه دار هستند) خورده خواهد شدپس بهتر است انرژی خود را در جهت مبارزه با زمین خواری و کوه خواری و ویلاسازی صرف کنیم تا چیدن چند گل کنار جاده ممنون

ادامه مطلب
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: