معاون دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: هشت درصد از دانش‌آموزان این شهرستان چاق بوده و یا اضافه وزن دارند.

به گزارش خلخالیم پرویز وکیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان گروه سنی ۵ تا ۱۸ ساله خلخال در مقایسه با میانگین درصد چاقی دانش‌آموزان کشور که ۱۸ درصد می‌باشد، ۱۰ درصد پایین‌تر است.

وی از اجرای طرح ملی کوچ (کنترل وزن و چاقی) دانش‌آموزان از ابتدای مهرماه امسال در این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح از آموزش و پرورش مناطق سه‌گانه خلخال ،شاهرود و خورش‌رستم ، مشارکت ۹ اداره ، نهاد و ارگان دولتی با همکاری دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان اجرا می‌شود.

وی اظهارداشت: از اهدف مهم اجرای طرح کوچ در سطح کشور توقف روند روبه رشد پدیده چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

وکیلی با بیان اهمیت اجرای این طرح در کنترل چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان در جهت پیشگیری از عوارض اضافه وزن در بین جمعیت دانش‌آموزی گفت: نبود امکانات اجرای این طرح از جمله ترازوی دیجیتال و امکانات سنجش قدر در مدارس همراه با تعطیلی اخیر اعلام شده ناشی از کرونا از جمله موانع سر راه اجرای این طرح است.

معاون دانشکده علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت خلخال با بیان اینکه پدیده چاقی و اضافه وزن در بین اقشار مختلف جامعه تنها مختص جامعه دانش‌آموزی نیست، افزود: شیوع بیماری کرونا موجب چاقی و افزایش وزن نوجوانان و جوانان بویژه قشر دانش‌آموزی در این شهرستان شده است.

وی اظهارداشت: بر اساس بررسی‌های قبلی صورت گرفته از بین جمعیت دانش‌آموزی  ۱۵ هزار نفری خلخال در سال ۹۸  و پیش از اجرای طرح ملی کوچ از سوی دانشکده علوم پزشکی این شهرستان حاکی از این وقعیت است که بخشی از این جامعه دچار عارضه چاقی شده و یا اضافه وزن دارند که ماندن در خانه ،کم‌تحرکی، بی‌توجهی به ورزش روزانه و تغذیه نامناسب از جمله عوامل مهم در بروز این مشکل بوده است.

وی با بیان اینکه چاقی و داشتن اضافه وزن در سنین پایین از جمله نوجوانی و جوانی می‌تواند فرد را دچار عارضه‌های مختلف در سنین بالا کند، افزود: انتظار از آموزش و پرورش منطقه برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و پیشگیری از چاقی و کم‌تحرکی در جمعیت رو به رشد جامعه است.

وی گفت: با توجه به صدور مجوز فعالیت‌های سالن‌های ورزشی در اختیار آموزش و پرورش با رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی وجود سالن‌های ورزشی متعدد در شهر خلخال می‌تواند زمینه مناسبی برای حضور دانش‌آموزان در این اماکن ورزشی و جبران کم‌تحرکی ماه‌های گذشته جمعیت دانش‌آموزی باشد.

وکیلی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از غذاهای فست‌فود و تنقلات روزانه در بین جمعیت نوجوان وجوان نیز از عوامل چاقی و اضافه وزن این قشر از جمعیت جامعه خلخال است ، افزود: خانواده نقش بسیار مهمی در ترویج تغذیه سالم فرزندان دارد.

 

لینک کوتاه : khalkhalim.com /c8706

 

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 



 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: