مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است ، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، عباس جنگی مرنی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت سدهای استان به تعداد ۱۰ سد بزرگ و ۴۵ سد کوتاه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب می‌باشد. 

وی با بیان اینکه از فصل پاییز تاکنون بطور متوسط بارش ۱۰۰ میلی متر  در ایستگاه‌های باران‌سنجی آب منطقه‌ای اردبیل ثبت شده است ، بیان کرد: بر اساس آمار مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، استان اردبیل در بین ۳۱‌ استان کشور از نظر آمار مقایسه‌ای بارش‌های رخداده در جایگاه مطلوب قرار گرفته است.

وی  با توصیه به کشاورزان پایین دست سدهای استان به مصرف بهینه آب اظهارداشت: با توجه به وضعیت منابع آبی انتظار می‌رود علاوه بر مدیریت بهینه مصرف و جلوگیری از اتلاف آب در فصل آبیاری، از کشت هرگونه محصول پر مصرف بهاره در پایین دست سدها و کشت برنج در حاشیه رودخانه‌ها خودداری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل همچنین به اجرای پایاب سد گیوی در شهرستان کوثر اشاره کرد و گفت: با تکمیل این پروژه ۶ هزار هکتار اراضی این شهرستان زیر پوشش کشت آبی می‌رود.

وی افزود: ۲۶۵ میلیارد ریال اعتبار مالی جدید برای تکمیل سد مخزنی گیوی از سوی  سازمان برنامه و بودجه کشور  اختصاص یافته است ولی برای تکمیل این پروژه باید اعتبار از محل‌های دیگر تامین شود.

جنگی مرنی گفت: با پیگیری مسوولان استانی و اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، اولین قسط تسهیلات مالی از محل فاینانس داخلی بانک‌های کشاورزی و سپه (ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات مالی دولت) برای احداث شبکه آبیاری گیوی به مبلغ ۵۳۰ میلیارد ریال دریافت شده است و دریافت بقیه اقساط این تسهیلات مالی به میزان ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال هم پیگیری می‌شود.

به گفته وی، با تامین اعتبار مورد نیاز در کنار حفر تونل انتقال آب به شبکه آبیاری پایاب سد گیوی، تهیه حدود ۶۰ کیلومتر لوله‌های فولادی، چی آر پی و پلی اتیلن انجام می‌شود.

 

پ.ن : لازم به ذکر است که شهرستان خلخال با بارش‌های چشمگیر سالانه که حجم زیادی از این آب بدون استفاده به رودخانه قزل اوزن سرازیر شده و از دسترس خارج می‌شود، هنوز آنطور که باید و شاید در بحث احداث سدهای مختلف کشاورزی و معیشتی، مورد توجه مسئولین استانی قرار نگرفته است و با وجود بارندگی‌های چشمگیر در فصول پر بارش، از امکان ذخیره و استفاده به موقع برای امور کشاورزی و دامداری محروم است. لذا نیازمند توجه جدی و ویژه مسئولین مربوطه و علی الخصوص نماینده گرامی خلخال و کوثر است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c12c7

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: