مسئولیت پذیری در دفع زباله‌های تولید شده توسط شهروندان، از جمله یکی از مهمترین نکاتی است که باید بعنوان یکی از مصادیق فرهنگ­ شهروندی به آن پرداخته شود

خلخالیم، محمدرضاشیرعلی زاده / قسمت زباله، دفع و از بین بردن زباله‌ها، جداسازی و بازیافت و این قبیل مسائل همیشه جزئی از معضلات شهری و همچنین به طور کلان‌تر کشوری بوده که تا حدودی می‎توان گفت بحث فرهنگ‌سازی در این مورد به اندازه کافی از رسانه‌ها و غیره مطرح بوده و تاثیرات خود را نیز داشته است.

یک مثال کوچک در این مورد را می‌توان به زباله‌هایی اشاره کرد که روی صندوق یا سقف ماشین‌های در حال حرکت در کوچه‌ و خیابان‌ها دیده‌اید (گاها هم بدون آن‌که راننده بفهمد پخش زمین می‌شوند) که خب به هرحال این مسئولیت پذیری را در این مورد نشان می‌دهد. هرچند مسئله بازیافت و تفکیک به صورت بهینه انجام نگرفته و شاید مدت‌ها طول بکشد تا این امر نیز مانند رعایت موارد بالا جا بیوفتد.

تا این‌جا این امری مردمی بوده و بستگی به اهمیت دادن به آینده‌ی زمین از جانب ماست.  مسئله بعدی خصوصا در شهر ما مربوط به سطل‌های زباله‌ی بزرگ منطقه‌ای‌ست که به نظر می‌رسد با افزایش این سطل‌ها در مناطق مختلف، برخی مشکلات ناشی از بی‌نظمی‌های مربوط به زباله‌های پخش شده و بوی نامطبوع حاصله کم‌تر شود. البته در این مورد انتظاری که از مردم عزیز می‌رود، تفکیک نخاله‌های ساختمانی و ساختمان‌سازی و نریختن این نخاله‌ها در سطل‌های بزرگ منطقه‌ای‌ست.

همچنین ساعت و روزهایی که ماموران عزیز شهرداری به جمع کردن زباله‌ ها می‌پردازند کاملا مشخص می‌باشد که انتظار می‌رود زمان بیرون گذاشتن زباله‌ها را با آن هماهنگ کرده باشیم تا اطراف خانه و کوچه با پخش شدن پلاستیک چهره نامطلوبی به خود نگیرد. البته جا دارد از مردم عزیزی که با هزینه شخصی سطل‌هایی را تهیه کرده و جلوی درب منازلشان نصب کرده‌اند نیز تشکر بکنیم.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b91be

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: