اصناف خلخال اذعان دارند که این جواب همکاری اصناف با دولت و اجرای مقررات نیست و پیچیدن یک نسخه برای کل کشور که از سوی ستاد ملی کرونا انجام شد و در آن بازار کساد و پاساژها و مغازه‌های خلوت خلخال با پاساژ‌های شلوغ پایتخت یکی انگاشته شد و توان مالی بازاری خرد خلخال با بازاریان کلان یکی در نظر گرفته شد، قطعا اشتباه بزرگی بوده است.

گزارش دوم خبرنگار خلخالیم از سطح شهر:

بعد از گذشت ده روز از اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی بازار و برخی مشاغل ،برای تهیه گزارش ،سری به خیابانها و معابر در سطح شهر زدیم ،مشاهدات حاکی از آن است که کماکان ،بازاریان و اصناف شهر خلخال ،هماهنگی  و همکاری لازم را با مصوبات ستاد ملی کرونا داشته و به جز مشاغل مجاز، بقیه اصناف اقدام به بسته نگه داشتن مغازه های خود کرده اند و در موارد جزیی برخی از مغازه داران به صورت نیمه باز قانون را زیر پا میگذارند.

با وجود تعطیلی مغازه ها ،شاهد  پهن کردن بساط لباس توسط یکی از همین مغازه داران بودیم و علت را که از او جویا می‌شویم اینگونه پاسخ میدهد:«بخدا دیگر توانش را ندارم؛ فکر کردم شاید رهگذری برسد و لباسی بخرد، میدانم کارم اشتباه است ولی چند روز پیش سرماه بود و کلی چکم برگشت خورد و اجاره مغازه هم مانده است».

یکی دیگر از اصناف که به شغل لوازم ساختمانی مشغول است، به صورت دربسته اقدام به فروش مایحتاج مردم میکند، او هم میگوید،«درست است که اصناف همکاری لازم را دارند ولی نتیجه این همکاری از طرف دولت و بانک‌ها برگشت زدن چک هایشان هست، این را کجای دلمان بگذاریم (دست، دست را میشوید و همان دست، صورت را) نمیشود که به اصناف گفت مغازه‌ات را ببند اما از آن طرف شاهد ارسال پیامک از سوی بانک باشیم.

در بین راه کارمند بانکی را می‌بینم که منتظر تاکسی است، با او هم صحبت می‌شوم و میپرسم با وجود گله مندی اصناف برگشت خوردن چک و عقب ماندن اقساط، آیا دستورالعمل خاصی برای حمایت از اصناف وجود دارد؟ و پاسخ کارمند بانک منفی است و او نیز اعتقاد دارد بانک‌ها و ادارات پرتردد، عامل اصلی شیوع کرونا هستند ولی جورش را اصناف میکشند.

و در آخر به سوی بیمارستان راهی می‌شویم؛ شرایط بیمارستان حکایت از وضعیت دشوار این روزهای خلخال دارد و در ادامه با پرستاری که خستگی چهره اش زیر سه لایه از ماسک پنهان شده است، هم صحبت میشوم و از او میخواهم که اگر صحبتی با مردم دارد بیان کند و چنین پاسخ میدهد که:«از مردم میخواهم که ضمن رعایت کردن پروتکل های بهداشتی، از دامن زدن به شایعات در مورد واکسن خودداری کنند، همین تعداد واکسن که تزریق می‌شود کلی در روحیه ما تاثیر دارد و امیدواریم دولت کاری کند که تزریق واکسن همه گیر شود، ضمن تشکر از بازاریان تاکیدم بر این است که خانواده‌ها حدالامکان از دورهمی ها اجتناب کنند چرا که کرونا شاخ و دم ندارد و هر لحظه میتواند به افراد دیگر سرایت کند».

با تحلیل گزارش ها و مشاهدات میتوان به این نتیجه رسید که در شهر خلخال نسبت به شهرهای دیگر رعایت حداکثری وجود دارد ولی اکثر بازاریان از اقدام برخی بانکها در تماسهای مکرر جهت بازپرداخت وامها و تهدید به برگشت زدن چک ضامنین گله‌مند بودند و چنین اذعان میکردند که این جواب همکاری اصناف با دولت و اجرای مقررات نیست و پیچیدن یک نسخه برای کل کشور که از سوی ستاد ملی کرونا انجام شد و در آن پاساژها و مغازه‌های خلوت خلخال با پاساژ‌های شلوغ پایتخت یکی انگاشته شد و توان مالی بازاری خرد خلخال با بازاریان کلان یکی در نظر گرفته شد، قطعا اشتباه بزرگی بوده است و ما با میل باطنی خود با مصوبه ستاد ملی کرونا هم قدم شده ایم و لذا سوالمان این است که آیا در ستاد ملی کرونا، راهکاری برای مدیریت این موضوع مهم اتخاذ نشده است؟! آیا هدف فقط حذف خرده بازاری ها و جوان هایی است که با هزار امید و آرزو نسبت به برپایی یک کسب و کار کوچک، آنهم در مغازه اجاره ای اقدام کرده اند.

امیدواریم که مسئولان خلخال با انعکاس مشکلات شهرستان‌هایی مثل خلخال به مقامات بالادستی، شرایط را تشریح کرده و در خصوص اعمال قوانین و شرایط یکسان برای کل کشور، هشدارها و آسیب‌های موجود را گوشزد نمایند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e744f

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: