هرسال شب چهارشنبه آخر سال یا چرشنبه بایرامی، علاوه بر آجیل و تخم مرغ و مراسم شال ساللاماق یا قورشاق ساللاماق غذاهایی در شهر ها و روستاهای آذربایجان پخته می شود که در برخی مناطق مختص و مخصوص آن منطقه است.در خلخال و روستاهای اطراف نیز رسم چنین است.

به گزارش خلخالیم، در بسیاری از روستاهای خلخال در این شب غذای "سوت آشی" (شیر برنج) پخته و سرو می شود. حال از فلسفه پخت این غذا نگارنده مطلب اطلاعی ندارد و از مخاطبان عزیز خلخالیم میخواهیم در این رابطه دانسته هایشان را برایمان بفرستند.

اما در بسیاری از محله های شهر هیرو غذای اصلی این شب خورشتی است به نام "ششنداز" (شیش انداز) که در برخی خانواده ها همراه با "قوری بالیخ" (ماهی دودی) سرو می شود. این غذا با شیش انداز هایی که در اینترنت و برنامه های آشپزی می بینیم متفاوت است.

مواد تشکیل دهنده ی آن خرما، کشمش، زرد آلو، پیاز و تخم مرغ است با اندکی رب انار. خرما، کشمش و زرد آلو را تفت داده بعد با پیاز های حلقه ای تفت داده شده روی هم میریزند.

یک لیوان آب با مقداری رب انار به عنوان چاشنی اضافه کرده و میگذارند بپزد. در مرحله آخر پس از جا افتادن خورشت تخم مرغ هارا به خرشت اضفه کرده و کمی نمک به ان میزنند تا همراه با تخم مرغ بپزد. و تمامغذایی واقعا لذیذ و البته مقوی.

ذات این غذا گرمی هست و به گمان نویسنده در مقابل چرشنبه کولَگی (کولاک چهارشنبه آخر سال) قرار دارد.در محله، روستا یا شهر شما چه غذایی پخته می شود؟؟؟عکس غذاهای چهارشنبه سوری و دستور پختشان را برای ما ارسال کنید.

نویسنده: میلاد شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c97e9

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 


 
 
 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: