یکی از فازهای مهم و گلوگاه ارتباطی در تکمیل جاده فیروز به خلخال و ارتباط آن با جاده در حال احداث خلخال به منجیل، فاز ۴ جاده خلخال-فیروزآباد یا همان کمربندی جنوبی شهر خلخال است.

یادداشت؛ تحریریه خلخالیم /  کمر بندی جنوبی شهر خلخال به جهت توانایی هدایت تراتزیت عبوری و خودروهای سنگین فوق العاده حائز اهمیت خواهد بود و بدون بهره برداری از این کمربندی، عملا جاده کلور درام و فیروز فقط یک جاده دسترسی محلی خواهد ماند.

ترافیک سنگین داخل شهر خلخال و مشکلات خیابان های شهید رجایی و آیت اله دستغیب و شهید باکری مانع بزرگی بر سر راه عبور خودروهای سنگین و باربری بوده و این در درازمدت باعث حذف مسیر خلخال بعنوان یک مسیر ترانزیت خواهد بود.

خلخال در چهارراه ارتباطی شمالغرب کشور قرار دارد و این کمربندی نقش بسیار حیاتی و کلیدی در تبدیل خلخال به عنوان جاده عبوری ترانزیتی و ایجاد ارتباط بین شمال استان اردبیل و استان های گیلان و زنجان خواهد داشت‌.

یکی از نکات جالب توجه و مثبت قضیه این است که کمربندی جنوبی شهر خلخال بعنوان فاز ۴ جاده خلخال - فیروز دارای ردیف اعتباری ملی بوده و همه سالی مبلغ مناسبی به آن تخصیص داده می‌شود ولی جای تاسف است که پیگیری های لازم و مورد انتظار در خصوص این پروژه بسیار حیاتی منطقه صورت نمی‌گیرد.

و با وجود پیمانکار کاری که در این قطعه فعال است و بعد از خلع ید پیمانکار قبلی، از اوایل سال 1399 مشغول فعالیت است، هیچ بازدید و پیگیری جدی از سوی مسئولین استانی و شهرستانی نیز صورت نگرفته و این عملکرد باعث کاهش انگیزه در پیمانکار نیز شده است.

از مسئولین شهرستانی و استانی بالاخص نماینده محترم، فرماندار گرامی و مسئولین اداره کل راه و شهرسازی استان انتظار می رود پیگیر این طرح ملی حیاتی باشند که زحمت فراوانی در خصوص ساخت قسمت زیادی از ابنیه و اقدامات راه سازی شده است و قطع به یقین در صورت تکمیل آن باعث توسعه عرضی شهر خلخال نیز خواهد بود.

کمربندی جنوب شهر خلخال مورد مطالبه شهروندان مناطق غرب و جنوب غربی شهر از جمله مناطق آیت اله کاشانی، حبیب ابن مظاهر و ... بوده و به جد پیگیری‌های لازم را می طلبد و نباید به بهانه های واهی نظیر بحث درحاشیه ماندن شهر و بازار خلخال که فقط دست آویزیست برای عدم کار بر روی این پروژه حیاتی و به حاشیه بردن مطالبات به حق شهرستان خلخال، زحمات انجام گرفته روی این پروژه به هدر نرود، چون نیک می دانیم که به راحتی میتوان عبور و مرور در این جاده را با قوانینی چون هدایت خودروهای سنگین و باری و ... کنترل کرده و با تکمیل و ایجاد مقاصد ویژه گردشگری ورود و ماندگاری مسافران به شهر را تقویت کرد.

مسافری که علیرغم میل باطنی وارد ترافیک ملال آور شهری شود، برای شهر خلخال خرجش از دخلش سنگینتر خواهد بود و با مقاومتی که برخی اصناف در تغییرات ترافیکی و اجرای طرح های ویژه کنترل ترافیک از قبیل ساماندهی خطوط تاکسی، ایجاد خط ویژه تاکسی، اجرای طرح های چهارراهی و یک طرفه کردن خیابان ها و نصب تابلوهای ویژه دارند نمیتوان انتظار داشت حجم گسترده ورود مسافرین از جاده های استان گیلان به خلخال اعم از ماسوله و اسالم و پونل و همچنین از طرف شمال غرب اعم از زنجان و استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بتوانند براحتی در شهر خلخال به گشت و گذار بپردازند و تاثیرات اقتصادی مثبت زیادی داشته باشند.

اما هنگامی که توریست کیفی وارد مقاصد گردشگری ما شود و شهر خلخال با طرح های اتمام یافته پذیرای این گردشگران باشد، توسعه اقتصادی مبتنی بر توریسم اتفاق خواهد افتاد و در همین راستا نیز کمربندی خلخال با هدایت خودورهای باری و سنگین که هم اکنون خسارت زیادی به زیرساخت های شهری می زنند، باعث توسعه عرضی شهر به خصوص در مناطق حاشیه شهر خواهد شد و در غیر اینصورت در سال های آتی شهر خلخال با اوج ترافیک مواجه شده و زمانی متوجه نیاز حیاتی به کمربندی خواهیم شد که اتمام پروژه با هزینه های زیاد مواجه شده و عملا دولت های بعدی از اتمام طرح که بصورت بلوار نیز طراحی شده، ناتوان خواهند بود و آن موقع برای افسوس خوردن دیر خواهد بود و عملکرد مسئولین امر در پیگیری طرح های ملی در زمان‌های مشخص قابل قضاوت خواهد بود.

 لینک کوتاه: khalkhalim.com/f4f33

مطالب مرتبط :
وجود کمربندی خلخال بعنوان پدافند غیرعامل کاملا ضروریست
ادامه فعالیت پروژه کمربندی، همت مسئولین را می طلبد
اعتبار پروژه کمربندی خلخال تامین شد
کمربندی جنوبی خلخال، فاز ۴ جاده فیروز (رصد کلی پروژه)

 

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: